“We hebben bijna alle MUG-voertuigen van West- en Oost-Vlaanderen bekeken en de positieve en negatieve punten gebundeld om er de perfecte wagen van te maken. Er kwam heel wat bij kijken om alle nodige informatie te verzamelen.” – spoed-verpleegkundige Nathalie
“Op de luchtmachtbasis van Koksijde hebben we verschillende wagens getest op snelheid en veiligheid, bochtenwerk en we deden ook een remtest.” – spoed-verpleegkundige Guillaume
Uiteindelijk kwam de Ford Explorer als beste uit de test op vlak van ergonomisch werken en veiligheid (baanvastheid, remafstand, wegligging). De Ford is een vierwielaangedreven auto, heeft een plugin-hybride aandrijflijn met een elektromoter en benzinemotor en ruime koffer. Die ruime koffer is belangrijk voor meer overzicht over al het materiaal dat in een MUG wordt ondergebracht.
In mei 2023 werd de wagen door Garage Vansteenland geleverd en overgebracht naar de firma Autographe voor ombouw naar prioritair voertuig. De wagen werd in het geel gespoten, uit elkaar gehaald en omgebouwd tot MUG-voertuig met de juiste elektrische leidingen, lichtbalk en signalisatie en een belangrijke optimalisatie: een ladensysteem.
Optimalisatie koffer en MUG-zakken
De innovatie en modernisatie van de MUG zorgen ervoor dat op basis van een 2-ladensysteem alles ergonomisch en praktisch in de kofferruimte kan opgeborgen worden.
“Vroeger hadden we geen ladensysteem in de koffer. Nu heeft elke zak en elk toestel zijn eigen plaats op maat. Dit is een grote verbetering voor ons comfort om ergonomisch te kunnen werken.” – Guillaume.
Ook de MUG-zakken werden aangepast en er werden nieuwe aangekocht. De nieuwe indeling van de MUG bestaat o.a. uit:
In de MUG is steeds een urgentie arts en gespecialiseerde verpleegkundige (Banaba Spoed & IZ) aanwezig. Er is nog plaats voor een derde persoon bij een ramp, of in het kader van een opleiding voor een stagiair of assistent. Patiënten worden nooit vervoerd met de MUG, steeds met de ambulance. De MUG rukt gemiddeld 1500 keer per jaar uit.
Onze huidige MUG-auto gaat uit dienst als 112-voertuig, maar kan nog ingezet worden bv. bij tijdens een rampoefening. Een leuk weetje: de huidige MUG (2016) heeft in totaal 228 500 levensreddende kilometers afgelegd.
Deze week krijgen de spoedverpleegkundigen een opleiding met de nieuwe wagen zodat deze in de loop van volgende week in dienst kan genomen worden.
Een afspraak in het ziekenhuis? Laat steeds je identiteitskaart inlezen via de kiosk of de dienst opname! Nieuwe wetgeving vanaf 1 april 2024!