Algemeen Geplaatst op 31 jul. 2023

Koen De Ridder: innovatieve visie voor patiëntenzorg

Met Koen De Ridder als nieuw directeur patiëntenzorg van az West, kunnen we verder bouwen aan kwalitatieve en warme patiëntenzorg. Zijn uitgebreide achtergrond in de gezondheidszorg en ervaring brengen waardevolle expertise en leiderschap met zich mee.
Bert Koen 4 min

VOORUITDENKEN IN DE ZORG

Koen is gedreven door de verantwoordelijkheid om positieve ervaringen te brengen bij zowel medewerkers als patiënten. “Ik zie het aansturen van hoofdverpleegkundigen en samenwerken met het middenkader om gezamenlijke doelen te bereiken als een inspirerende uitdaging”, vertelt Koen.

Hij ondervindt ook grote potentie in het gebruik van technologie en innovatie om de patiëntenzorg te verbeteren. “We moeten gericht kijken waar mogelijkheden zijn om winst te behalen, op welke afdelingen er behoefte is en waar de patiënt het meeste baat bij heeft”, volgens Koen. Het gebruik van VR-technologie, het monitoren van patiënten thuis en het toepassen van early-warning scores om risico’s te identificeren, zijn enkele voorbeelden van zijn visie.

De continue professionele ontwikkeling van medewerkers staat hoog in het vaandel voor Koen De Ridder. Hij erkent het belang van het ontdekken van talenten en expertises binnen het ziekenhuis en wil ieders potentieel benutten. Ook richt hij zich op het opvangen en begeleiden van studenten. “Als zij een prettige werkomgeving ervaren, zullen ze geneigd zijn om voor ons ziekenhuis te kiezen, zelfs als we concurreren met grotere ziekenhuizen waar mogelijk meer specialisatie en wetenschappelijk onderzoek plaatsvindt”, verduidelijkt Koen.

PATIËNTTEVREDENHEID ALS PRIORITEIT

Koen is ook vastbesloten om de patiënttevredenheid nauwlettend te volgen en te verbeteren. Met zijn ervaring in tevredenheidsmetingen en betrokkenheid bij de Vlaamse Vereniging Verpleegkundigen Spoedgevallenzorg (VVVS), zal Koen waardevolle inzichten verkrijgen. Daarnaast heeft hij plannen om patiëntenpanels te gebruiken als middel om gezamenlijk te brainstormen over dienstverlening en vriendelijkheid.

Kostenbeheersing is een universele uitdaging in de ziekenhuiswereld, en Koen begrijpt het belang van samenwerking om deze uitdaging aan te gaan. Hij gelooft dat door te streven naar optimale opbrengsten, tevreden patiënten en tevreden medewerkers, kosten kunnen worden geminimaliseerd. Het behouden van bestaande patiënten en het aantrekken van nieuwe patiënten zijn beide cruciale aspecten van deze aanpak.

Met Koen De Ridder als directeur patiëntenzorg kunnen we vol vertrouwen vooruitkijken naar vernieuwing, verdere uitbouw van en toewijding aan uitmuntende patiëntenzorg binnen az West. Zijn innovatieve visie, enthousiasme en sterke achtergrond zullen ongetwijfeld een positieve impact hebben op de gezondheidszorgervaring van onze patiënten.

Een afspraak in het ziekenhuis? Laat steeds je identiteitskaart inlezen via de kiosk of de dienst opname! Nieuwe wetgeving vanaf 1 april 2024!