Zorgbeleving

Zorgebeleving is een onderdeel van een kwaliteitsvolle zorg. Het betekent ook een patiëntgerichte en warme zorg. We willen dat de patiënt en naaste zich welkom, gezien, gehoord en begrepen voelt bij az West. We kijken naar de persoon achter de patiënt en spelen zoveel mogelijk in op de unieke situatie.
Sanne WMTY B

We willen ontdekken hoe de patiënten en naasten hun bezoek of verblijf aan az West ervaren. Met deze informatie zetten we dan verbeteracties op om de ervaring nog beter te maken. Concreet doen we dit via het programma “Patiënt Supercontent” dat bestaat uit 3 categoriëen.

1. Vinger aan de pols

Om de mening van de patiënt en naaste te ontdekken, is het natuurlijk belangrijk dat we goed luisteren. Dit doen we op verschillende manieren:

2. Gastvrij maakt blij

Een opname in het ziekenhuis is vaak een impactvolle ervaring. Gastvrijheid, een vriendelijk woordje, een lach, een warme ontvangst, ... doen veel op zo’n moment. Het vermindert de stress, bevordert respect en gelijkwaardigheid en vertrouwen in het zorgproces. Hieronder enkele voorbeelden waar we op inzetten om gastvrijheid concreet te maken.

3. Patient Empowerment

Az West is lid van Patient Empowerment vzw. Patient empowerment is het proces dat leidt tot een gelijkwaardige relatie zorgvrager-zorgverstrekker. Zo wordt de patiënt aangemoedigd om controle te houden op zijn of haar eigen gezondheidsproces. We ondernemen verschillende acties binnen az West om de patient empowerment bij onze patiënten te stimuleren.

Wat kan er beter? Laat het ons weten!

Heb je zelf suggesties om de kwaliteit van zorg en dienstverlening te verbeteren? Wil je ons laten weten hoe jij je verblijf hebt ervaren? Stuur dan een e-mail naar kwaliteit@azwest.be of neem contact op via ons formulier.

Een afspraak in het ziekenhuis? Laat steeds je identiteitskaart inlezen via de kiosk of de dienst opname! Nieuwe wetgeving vanaf 1 april 2024!