We willen ontdekken hoe de patiënten en naasten hun bezoek of verblijf aan az West ervaren. Met deze informatie zetten we dan verbeteracties op om de ervaring nog beter te maken. Concreet doen we dit via het programma “Patiënt Supercontent” dat bestaat uit 3 categoriëen.
Om de mening van de patiënt en naaste te ontdekken, is het natuurlijk belangrijk dat we goed luisteren. Dit doen we op verschillende manieren:
Twee keer per jaar nemen we deel aan de Vlaamse Patiëntenpeiling (VPP). Tijdens deze periodes krijgen de patiënten een vragenlijst, ontwikkeld door de Vlaamse Overheid en het Vlaamse Patiëntenplatform. Onze patiënten kunnen op deze manier hun mening geven over verschillende thema's zoals vriendelijkheid, pijnbeleid, communicatie,...
De resultaten van deze bevraging gebruiken we dan om verbeteracties op te zetten.
Daarnaast organiseren we regelmatig ook andere bevragingen over specifieke thema's.
Wat is er belangrijk voor jou? Een eenvoudige maar cruciale vraag. Op verschillende momenten in het jaar gaan de directieleden en diensthoofden in gesprek met patiënten. Zo horen we wat er leeft bij onze patiënten en wat we nog beter kunnen doen om het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken.
Op regelmatige basis laten we patiënten van een specifieke dienst samenkomen om in groep hun ervaringen te bespreken.
Daarnaast wil az West binnenkort een patiëntenraad oprichten om de zorg nog beter te kunnen afstemmen op de vraag van de patiënt. In een patiëntenraad komen verschillende patiënten op regelmatige tijdstippen samen om hun mening te geven over allerlei vragen, projecten en initiatieven in het ziekenhuis. Iets voor jou? Stel je nu al kandidaat via zorgbeleving@azwest.be.
Een opname in het ziekenhuis is vaak een impactvolle ervaring. Gastvrijheid, een vriendelijk woordje, een lach, een warme ontvangst, ... doen veel op zo’n moment. Het vermindert de stress, bevordert respect en gelijkwaardigheid en vertrouwen in het zorgproces. Hieronder enkele voorbeelden waar we op inzetten om gastvrijheid concreet te maken.
Een mangomoment is een klein gebaar of een onverwachte attentie dat een moment van grote waarde creëert. Als ziekenhuis zetten we hier actief op in en brengen we deze warme verhalen ook graag eens onder de aandacht. Heb je zelf een mangomoment meegemaakt tijdens je verblijf? Laat het ons zeker weten via zorgbeleving@azwest.be.
We vinden het belangrijk dat iedereen, ongeacht hun taalvaardigheid, begrijpelijke zorg krijgt. Als je de Nederlandse taal niet goed beheerst en een bezoek plant aan az West, laat ons dat dan weten bij het maken van een afspraak. Op die manier kunnen we voorbereidingen treffen, zoals het inschakelen van tolken via telefoon, video, of ter plaatse. Als je onverwacht wordt opgenomen, geef ook dan aan als je de zorgverleners niet goed begrijpt, zodat we snel tolken kunnen inschakelen voor dringende gesprekken.
In samenwerking met DovenActie Veurne Westkust hebben we verschillende acties ondernomen om de dove patiënten een goede ervaring te bezorgen in az West.
Andersvaliden parkeren gratis op onze parking. Vooraan zijn er 6 parkeerplekken. Voor deze plekken heb je geen ticket nodig. Zijn deze bezet? Op de bezoekersparking zijn er ook meerdere parkeerplaatsen voor andersvaliden in de eerste rijen dichtbij de ingang. Je kan het parkeerticket laten valideren bij het onthaal. Toon zowel het parkeerticket als een kopie van je andersvalidenkaart of European Disability Card.
Heb je hulp nodig om tot bij je afspraak te geraken? Dan kan zeker! Kom in dit geval ruim op tijd (zeker een half uur) vroeger en vraag aan het onthaal of de medewerkers of ze patiëntentransport willen aanvragen. Dan begeleidt een van onze medewerkers je naar je afspraak.
Az West is lid van Patient Empowerment vzw. Patient empowerment is het proces dat leidt tot een gelijkwaardige relatie zorgvrager-zorgverstrekker. Zo wordt de patiënt aangemoedigd om controle te houden op zijn of haar eigen gezondheidsproces. We ondernemen verschillende acties binnen az West om de patient empowerment bij onze patiënten te stimuleren.
Wat kan er beter? Laat het ons weten!
Heb je zelf suggesties om de kwaliteit van zorg en dienstverlening te verbeteren? Wil je ons laten weten hoe jij je verblijf hebt ervaren? Stuur dan een e-mail naar kwaliteit@azwest.be of neem contact op via ons formulier.
Een afspraak in het ziekenhuis? Laat steeds je identiteitskaart inlezen via de kiosk of de dienst opname! Nieuwe wetgeving vanaf 1 april 2024!