In het ziekenhuis komen vele patiënten en de juiste behandeling hoort bij de juiste patiënt. Daarom vragen we regelmatig naar jouw naam, voornaam en geboortedatum.
Daarnaast krijgt elke patiënt (ook kinderen en baby’s) een polsbandje waarop deze gegevens staan. Zo sluiten we vergissingen uit en garanderen we een veilige zorg.
Goede communicatie tussen alle zorgverleners is belangrijk om goed voor je te kunnen zorgen.
We zullen boodschappen of medische orders duidelijk overbrengen. Zo vermijden we misverstanden.
We schrijven telefonische richtlijnen en mondelinge orders in jouw dossier en herhalen ze mondeling.
Het toedienen van medicijnen moet gebeuren op de meest veilige manier.
We zorgen ervoor dat je het juiste geneesmiddel, in de juiste dosis en op het juiste moment op een correcte manier inneemt.
De juiste patiënt op de juiste plek opereren en de juiste ingreep uitvoeren, dat is ons doel. Om een goede communicatie tussen de verschillende zorgverleners in het operatiekwartier te bevorderen, maken we gebruik van onze checklijst ‘veilig opereren’.
Bacteriën en virussen zijn op alle denkbare plaatsen aanwezig. De meeste zijn onschadelijk, maar een beperkt aantal soorten kunnen infecties veroorzaken. Om te vermijden dat we patiënten via onze handen besmetten, wassen en ontsmetten wij zeer regelmatig onze handen.
Vallen is een van de meest voorkomende incidenten in ziekenhuizen. Vallen geeft niet alleen letsels, maar leidt achteraf meestal tot een verminderde mobiliteit en zelfstandigheid.
Daarom werken we binnen ons ziekenhuis aan valpreventie.
Een afspraak in het ziekenhuis? Laat steeds je identiteitskaart inlezen via de kiosk of de dienst opname! Nieuwe wetgeving vanaf 1 april 2024!