We hebben een handige prijsramingstool ontwikkeld waarmee je een geschatte kost voor je ziekenhuisopname kunt verkrijgen. Deze raming is gebaseerd op een normaal verloop van je opname zonder complicaties en neemt de vermelde ligduur in acht. De uiteindelijke kost van een ziekenhuisopname hangt af van verschillende factoren die moeilijk vooraf in te schatten zijn. Hierdoor kan de werkelijke prijs enigszins afwijken van de raming.
Bij een ziekenhuisfactuur kunnen verschillende kosten worden betrokken, afhankelijk van de aard van de opname, de duur van het verblijf, de gekozen kamer en andere medische diensten die worden verstrekt. Enkele veelvoorkomende kosten die kunnen worden opgenomen in een ziekenhuisfactuur voor opname zijn:
Deze kosten zijn afhankelijk van het type kamer dat je kiest, zoals een eenpersoonskamer, tweepersoonskamer, of gemeenschappelijke kamer. Deze kosten vind je ook overzichtelijk terug in de opnamebundel (zie hieronder).
Hieronder vallen kosten voor medische onderzoeken, consultaties, behandelingen, chirurgische ingrepen, medicatie, medische apparatuur, laboratoriumtests, enz.
Dit omvat kosten voor fysiotherapie, psychologische diensten, sociale diensten, enz.
Deze omvatten de kosten van maaltijden en eventuele dieetvoorschriften.
Een ereloonsupplement is een extra kost die bovenop het normale honorarium van een arts of medische dienst wordt aangerekend. Dit supplement is van toepassing wanneer een patiënt ervoor kiest om in een eenpersoonskamer te verblijven in het ziekenhuis. Patiënten die liever geen ereloonsupplementen willen betalen, kunnen opteren voor een tweepersoons- of gemeenschappelijke kamer waarin dergelijke supplementen niet van toepassing zijn. In az West bedraagt het ereloonsupplement maximum 150%. Het is raadzaam om vooraf informatie in te winnen bij dienst opname.
Hieronder kunnen administratieve kosten, kosten voor comfort en andere bijkomende diensten vallen.
Download onze opnamebundel voor detailleerde info rond prijzen en kosten in verband met een opname bij az West:
Heb je vragen over je ziekenhuisfactuur? Onze dienst boekhouding staat voor je klaar om je te helpen. Je kunt ons op weekdagen bereiken van 08u30 tot 12u00. Bel ons op 058 33 34 35 of stuur een e-mail naar boekhouding@azwest.be. We zijn er om al je vragen te beantwoorden en je te ondersteunen bij eventuele onduidelijkheden.
Een afspraak in het ziekenhuis? Laat steeds je identiteitskaart inlezen via de kiosk of de dienst opname! Nieuwe wetgeving vanaf 1 april 2024!