Als patiënt ontvang je kwalitatieve zorg met respect voor je waardigheid en ongeacht sociale klasse, seksuele geaardheid en geloofsovertuiging.
Als patiënt heb je het recht om vrij te kiezen welke zorgverlener je behandelt, behalve in noodgevallen, waarbij de zorgverlener verplicht is om hulp te bieden.
De zorgverlener moet je duidelijke informatie geven over je diagnose, behandeling, alternatieven, evolutie van de aandoening, risico's, nevenwerkingen en de kostprijs. Dit gebeurt in begrijpelijke taal en je kan een vertrouwenspersoon aanstellen. Je hebt het recht om niet geïnformeerd te worden, maar dit kan alleen als het niet nadelig is voor je gezondheid of anderen.
Je hebt als patiënt het recht om toestemming te geven voor een behandeling en deze ook te weigeren, nadat je goed geïnformeerd bent door de zorgverlener.
Je zorgverlener houdt een dossier bij dat je altijd mag inkijken en waarvan je een afschrift kan vragen. Bij overlijden van de patiënt is een kopie van het dossier niet mogelijk, maar onrechtstreekse inzage via een beroepsbeoefenaar onder voorwaarden wel. Vul hier het formulier in om dit aan te vragen.
Wist je trouwens dat je zelf toegang hebt tot jouw medisch dossier via MyNexuzhealth?
Tijdens je behandeling mogen enkel die personen aanwezig zijn, die op professioneel vlak nodig zijn. Informatie in verband met je gezondheid wordt niet aan derden meegedeeld.
Je kan een klacht indienen bij een ombudsdienst of klachtenbemiddelaar als je ontevreden bent over de verleende zorg. De klachtenbemiddelaar zal proberen om in dialoog te gaan met de betrokken partijen om tot een oplossing te komen.
Jouw zorgverlener moet alles doen wat in zijn of haar mogelijkheden ligt om je pijn te verlichten of te behandelen. Dit geldt voor alle soorten pijn, of het nu gaat om lichamelijke of psychische pijn.
Het is belangrijk dat we jou goed kunnen verzorgen en behandelen. Om dit te kunnen doen hebben we de juiste informatie nodig over jouw gezondheid, medicatie en identiteit. Daarom vragen we je om een geldig identiteitsbewijs, zoals een identiteitskaart. Bij opname krijg je een polsbandje met jouw gegevens erop. Het is belangrijk dat je dit polsbandje niet verwijdert, want hierdoor kunnen wij jou op elk moment identificeren en de beste zorg bieden.
Als je instemt met een behandeling, is het jouw verantwoordelijkheid om hieraan mee te werken. Het is belangrijk om de adviezen van je arts op te volgen en afspraken na te komen. Als je verhinderd bent, laat het je arts dan zo snel mogelijk weten. Zo kunnen we samen werken aan jouw gezondheid.
Als je medische hulp nodig hebt in het ziekenhuis, ben je verantwoordelijk voor de betaling van de kosten en kan je gevraagd worden om een voorschot te betalen. Breng daarom je verzekeringsgegevens mee bij opname, zodat we de kosten voor jou zo goed mogelijk kunnen regelen. Bij opname krijg je ook informatie over je kamerkeuze en de financiële voorwaarden. Als je vragen hebt, aarzel dan niet om deze te stellen. Het is ook aanbevolen om vooraf informatie in te winnen bij je ziekenfonds.
Zorg goed voor het materiaal van het ziekenhuis en respecteer de privacy van anderen. Gooi afval in de vuilnisbak en breng geen waardevolle spullen mee. Houd rekening met de rust van andere patiënten en bezoekers en respecteer de bezoekuren. Roken is niet toegestaan in het ziekenhuis. Roken kan alleen in de daarvoor bestemde rookzone buiten het ziekenhuis.
Een vriendelijke en respectvolle omgang tussen medewerkers, patiënten en bezoekers is essentieel in het ziekenhuis. We verwachten dat iedereen zich fatsoenlijk gedraagt en zich onthoudt van denigrerende opmerkingen, discriminerend gedrag, agressie of bedreiging. Zo creëren we samen een veilige en aangename omgeving voor iedereen.
Neem nooit een foto/opname (foto-, beeld- of geluidsmateriaal) van andere patiënten, medewerkers of artsen zonder hun toestemming
Voor meer uitleg over de rechten van patiënten, surf naar:
Een afspraak in het ziekenhuis? Laat steeds je identiteitskaart inlezen via de kiosk of de dienst opname! Nieuwe wetgeving vanaf 1 april 2024!